Czy ławeczka jest dobrą inwestycją do domowej siłowni?

Na każdej siłowni nie może zabraknąć ławeczki do ćwiczeń, jednak czy będzie ona równie niezbędna, kiedy chcemy ćwiczyć z domu? Zdecydowanie jest to jednej z najbardziej uniwersalnych przyrządów, który skutecznie pomoże nam w uzyskaniu imponujących efektów treningowych. 

Jeden przyrząd, wiele korzyści

Być może obawiasz się, że metraż twojego mieszkania nie pozwoli na urządzenie domowej siłowni. Nowoczesne technologie śpieszą nam naprzeciw, aby uczynić nasze życie jeszcze bardziej komfortowym. Aranżując domową siłownię, nie musisz od razu kupować całego atlasu do ćwiczeń. Odpowiedzią na nasze potrzeby jest ławeczka do ćwiczeń, dzięki którym uzyskamy równie satysfakcjonujące efekty. Co najważniejsze, większość z nich posiada możliwość złożenia, dzięki czemu stają się naprawdę kompaktowe i nie będą zabierały przestrzeni w naszym domu. Na samym wstępie dobrze jest także zwrócić uwagę, aby sprzęt posiadał specjalne nakładki antypoślizgowe, które jednocześnie będą ochraniały posadzkę przed ewentualnymi uszkodzeniami.

Prawdopodobnie, kiedy słyszymy o tym przyrządzie na myśl przychodzi nam standardowa ławeczka prosta lub skośna. Wbrew pozorom za jego definicją ukrywa się znacznie więcej modeli, które w różny sposób będą mogły oddziaływać na nasze ciało. Na początek, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, na jakich partiach mięśni pragniemy skupić się najbardziej, a wybór będzie dla nas dużo prostszy.

Wyrzeźbisz górne partie ciała

Jeżeli zależy nam na wzmocnieniu mięśni bicepsów, ramion czy klatki piersiowej pozioma ławeczka pod sztangę będzie dla nas strzałem w dziesiątkę. Przymocowane są do niej stojaki służące do podtrzymywania gryfu. Przy wykonywaniu treningu siłowego na tym sprzęcie niezwykle ważne jest ustawienie stojaków na odpowiedniej wysokości. Powinniśmy mieć możliwość podnoszenia sztangi rękami bez konieczności odrywania pleców od ławeczki. Bardzo ważne jest również ustabilizowanie całej pozycji, dlatego stopy powinny opadać na podłogę pochylone lekko do zewnątrz. Przy wykonywaniu tego ćwiczenia warto również pamiętać, że łokcie muszą być skierowane na wprost. Odchylanie ich do zewnątrz lub wewnątrz jest częstym błędem, którego powinniśmy się wystrzegać, jeżeli nie chcemy doprowadzić do kontuzji barków.

Skutecznie wzmocnisz brzuch

A może jednak chciałbyś skupić się głównie na brzuchu? W takim razie ławeczka skośna będzie przyrządem, który pomoże ci wzmocnić, wyrzeźbić i uelastycznić mięśnie tej części ciała. Zazwyczaj posiada ona regulowanie kilkustopniowe kąty nachylenia. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę na tego typu sprzęcie, warto na początek ustawić mniejszy kąt. Wraz z rozwojem siły mięśni można go sukcesywnie zwiększać, aby jeszcze bardziej pogłębić efekty ćwiczeń. Nasze ciała są bardzo podatne na trening i szybko przystosowują się do zwiększonych obciążeń. Kilka sesji i z pewnością będziemy mogli zwiększyć ustawienia naszej ławki do ćwiczeń.

Jest to również sprzęt, który daje nam bardzo dużo możliwości treningowych. Ćwiczeniem wyjściowym będą oczywiście brzuszki, w którym nogi ugięte w kolanach zahaczamy o znajdujące się uchwyty i kładziemy się płasko z głową w dole. W takiej pozycji powoli unosimy się do góry. Aby pogłębić efekty, w końcowej fazie możemy skręcać tułów naprzemiennie do prawej i lewej strony. Równie ważnym ćwiczeniem, choć niestety mniej popularnym, jest unoszenie nóg. Kładziemy się na plecach na ławeczce, chwytając rękoma tylne uchwyty. Wyprostowane i złączone ze sobą nogi podciągamy powoli do klatki piersiowej, po czym opuszczamy do pozycji wyjściowej. Aby nasz trening był jeszcze bardziej skuteczny w miarę możliwości możemy zwiększać tempo lub ilość wykonywanych powtórzeń.

Zadbasz o całe ciało

Istnieje na rynku model, który jest prawdopodobnie najmniej popularny i niedoceniany, jednak można na nim wykonywać całą gamę ćwiczeń na wiele partii mięśni. Najbardziej polecany jest jednak przy treningu pleców, nóg, pośladków oraz brzucha. Zdaniem ekspertów dużym atutem ławeczki rzymskiej jest łatwość z jaką możemy wykonywać na niej ćwiczenia. Oznacza to, że nie musimy być odpowiednio wysportowani, żeby móc z niej skorzystać, tak jak na przykład z ławeczki pod sztangę. Kiedy natomiast już tę formę sobie wyrobimy, możemy do ćwiczeń dodawać dodatkowe obciążenie, aby pogłębiać rezultaty.

Podstawowym ćwiczeniem na ławeczce rzymskiej jest unoszenie tułowia. Kładziemy się na niej wówczas udami do przodu, tak aby biodra i górna część ciała pozostawała w powietrzu. Stopy zahaczamy o specjalne uchwyty. Ciało pierwotnie powinno być pochylone do przodu, a w trakcie ćwiczenia odchylamy je powoli do tyłu, aby tworzyło z nogami linię prostą. Następnie spokojnie wracamy do pozycji wyjściowej.

Nie bądź żyła! Skomentuj ;)

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *