Jak być dobrym szefem?

To pytanie, które powinien zadać sobie każdy pracodawca. Bycie szefem to wiele przywilejów, ale też wielka odpowiedzialność za firmę i swoich pracowników. To praca bardzo stresująca, ale jednocześnie dająca wiele satysfakcji. Wiadomo, że w miejscu, w którym panuje dobra atmosfera wszystkim będzie pracować się lepiej, niż tam, gdzie władzę sprawuje wredny, nadąsany szef. Dziś mamy dla Was kilka porad dotyczących relacji pracodawca – pracownik, aby wszystkim żyło się lepiej!

Traktuj swoich pracowników z szacunkiem

Tak, jak sam byś chciał być traktowany. Każdy od czegoś zaczynał. Przypomnij sobie swoją pierwszą pracę i swojego pierwszego szefa. Pomyśl o tym jakie zachowania Cię w nim denerwowały i postaraj się ich unikać. Twoi pracownicy to ludzie, nie maszyny! Jeśli wzbudzasz w nich przerażenie Twój zespół nie będzie osiągał stałych sukcesów. Co prawda strach jest dobrym motywatorem do działania, ale również powoduje dużo stresu, co wcale nie jest potrzebne w Twojej firmie. Dla swoich pracowników powinieneś być autorytetem, osobą, o której będą myśleć „chciałbym być taki jak on, odnieść tak duży sukces i stworzyć tak zgrany zespół”. Spójrz na swoich pracowników jak na ludzi, którzy pomogą rozwijać Ciebie i Twoją firmę i daj im taką możliwość. Ich pomysły, kreatywność i charakter pomogą osiągnąć sukces Wam wszystkim.

jak być dobrym szefem

Słuchaj swoich pracowników

Jak już wspomnieliśmy rozwój to kluczowe słowo. Będziecie się rozwijać jeśli będziecie się nawzajem słuchać. Krytykując swoich podopiecznych nie poniżaj ich, to nie przyniesie żadnych korzyści, wręcz pogorszy sytuację. Powiedz: „Z całym szacunkiem, ale ten pomysł mi się nie podoba, gdyż (…) i wolałbym, abyś jednak (…)”. Spróbuj naprowadzić pracownika na właściwy tor działania unikając niepotrzebnych słów. Pamiętaj również, że niepotrzebne jest krytykowanie go publicznie, przy innych pracownikach. Nieważne czy zrobisz to w miły i spokojny sposób, czy po prostu pod wpływem emocji na niego nakrzyczysz. Krytykowanie na forum publicznym zawsze podcina skrzydła i zniechęca do działania. Co innego jeśli chodzi o pochwałę. Nie bój się powiedzieć jak bardzo jesteś wdzięczny swojemu pracownikowi za jakieś działanie. To wcale nie jest tak, że oczekuje od Ciebie podwyżki, czy nagrody. Ucieszy się jak usłyszy pochwałę i zrozumie, że jest potrzebny i darzony przez Ciebie szacunkiem.

Traktuj wszystkich równo

To, że ktoś w Twojej firmie radzi sobie lepiej od innych nie oznacza, że powinien wykonywać pracę za swoich kolegów, lub co gorsza za Ciebie. Przez takie zabiegi stracisz w oczach swojego pracownika, bo nie oszukujmy się – co pomyśli Twój pracobiorca, kiedy usłyszy, że Ty lecisz na kawkę a on ma do zrobienia jeszcze stos Twoich papierów? Pamiętaj, że to właśnie Ty jesteś dla niego przykładem i również powinieneś sumiennie wykonywać swoją pracę.

ZOBACZ Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej

Jeśli natomiast masz swojego ulubieńca w pracy nie okazuj tego innym pracownikom. To wzbudza zazdrość i niechęć do tej osoby. Przecież zespół ma być zgrany, prawda? Twoim zadaniem jest zrozumienie wszystkich osobowości w firmie, nawet tych najbardziej skomplikowanych. To, że z kimś jest ciężej się dogadać wcale nie oznacza, że jest niepotrzebnym balastem. Ba! Często jest tak, że okazuje się być bardzo cennym elementem zespołu.

Sprawy prywatne zostaw w domu

Wydaje się, że to oczywista oczywistość, ale zabieranie życia prywatnego do pracy to częsty błąd. Na pewno nikt nie zazdrości Ci kłopotów w domu, choroby, czy kłótni z żoną, ale praca to nie miejsce na takie sprawy. To samo tyczy się Twoich pracowników, jeśli widzisz, że któryś z nich nie radzi sobie, jest rozkojarzony i mało produktywny nie obawiaj się rozmowy. To ważne, aby Twoi pracownicy wiedzieli, że w Twojej firmie nie ma miejsca na użalanie się nad sobą. Oczywiście pamiętaj, aby być delikatnym, ale stanowczym!

Jak być dobrym szefem?
Zagłosuj na ten post!

Redakcja Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *