Split czy FBW – co wybrać?

To pytanie zadaje sobie każdy mężczyzna, który zaczyna swoją przygodę z siłownią. Z początku najlepiej wybierać opcję ogólnorozwojową, która pomoże nam zbudować podstawy masy mięśniowej. Po upływie dłuższego czasu możemy przekwalifikować się na opcję split, czyli jeden trening i od 1 do 3 partii mięśniowych.

Co to jest FBW i na czym polega?

FBW, czyli z angielskiego Full Body Workout, potocznie nazywamy go treningiem całego ciała. Jest to jedna z metod treningu dla początkujących, gdzie na jednym treningu wykonujemy wiele różnorodnych ćwiczeń, które służą nam na wszystkie grupy mięśniowe. Dzięki temu mamy możliwość zaoszczędzenia bardzo dużo czasu, a przy tym możemy budować naszą masę mięśniową a także znacznie zredukować monotonność i powtarzalność naszych treningów poprzez ciągłe zmiany ćwiczeń.

FBW – jak rozplanować nasz trening?

fbwJak sama nazwa tego treningu wskazuje, czyli Full Body Workout jest to systematyczne ćwiczenie całego ciała podczas jednego treningu. Podstawowym założeniem tego typu treningu jest przede wszystkim wykonywanie ćwiczeń, które jak najbardziej będą powodować największą odpowiedź anaboliczną naszego organizmu. Przykładowe ćwiczenia takie jak przysiady, martwy ciąg, wyciskanie na leżąco czy stojąco sprawdzą się idealnie podczas tego typu treningu. Najlepiej sprawdza się u osób początkujących lecz idealnie rozwija osoby ze sporym stażem na siłowni, więc w skrócie jest idealny dla każdego.

ZOBACZ suplementy na masę mięśniową

Co to jest split i na czym polega?

splitSplit jest to kolejna metoda treningowa, zgodnie z której zasadami każda partia mięśniowa musi być ćwiczona raz w tygodniu na oddzielnym treningu. Ilość treningów, jaką chcemy dobrać do naszych dyspozycji zależy od tego jakich rezultatów oczekujemy a ich częstotliwość może wynosić od 3 aż do 6 treningów w ciągu jednego tygodnia. Ten schemat ćwiczeń pozwala nam na znacznie większą i bardziej intensywną stymulację wszystkich grup mięśniowych, co przekłada się na szybszy przyrost masy mięśniowej i lepsze wyrzeźbienie naszego ciała. To ćwiczenie wymaga od trenującego odpowiedniego doświadczenia w treningach siłowych i nie jest to dobre rozwiązanie dla początkującego.

Split, czyli trening na rzeźbę?

Trening na rzeźbę odgrywa bardzo ważną rolę podczas cyklu redukcyjnego naszej masy i powinien charakteryzować się określonymi wcześniej zasadami. Planując trening Split na rzeźbę należy:

  • wyznaczać odpowiedniej długości przerwy między ćwiczeniami oraz seriami wahającymi się od 30 do 60 sekund,
  • wykorzystywać wszelkie metody treningowe serii łączonych, super serii a także gigant serii,
  • zastosować w ciągu każdego tygodnia treningowego jeden trening cardio.

Wymienione wyżej informacje na temat treningu SPLIT są bardzo ogólne i ze względu na to często popełniamy błędy w wykonywaniu treningu tego typu. Główne zasady metody SPLIT na rzeźbę to:

  • Jest to jedna z form treningu , która przeznaczona jest dla osób zaawansowanych,
  • Ta metoda treningu nie ma na celu zwiększenia naszej siły. Swoje zastosowanie ma znaleźć w treningu kulturystycznym,
  • Na jednym treningu powinniśmy ćwiczyć od jednej do maksymalnie trzech partii mięśniowych,
  • Jedną partię mięśniową powinniśmy trenować w od 4 do 6 ćwiczeń, które powinny składać się od 4 do 5 serii.

Podczas wyboru naszego rodzaju treningu powinniśmy zawsze brać pod uwagę nasze doświadczenie i cel naszego treningu. Początkujący powinien wybrać FBW zaś dla doświadczonego lepszym rozwiązaniem będzie trening split, który znacznie poprawi jego rzeźbę.

Split czy FBW – co wybrać?
5 (100%) 1 vote

Redakcja Author

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *