Jak poradzić sobie z zakwasami po ćwiczeniach

Jak powszechnie wiadomo, zdrowy tryb życia oraz ćwiczenia wiodą prym w dzisiejszych czasach. Czy to dobrze, że media nagłaśniają synonim idealnego ciała oraz piękna jako wyrzeźbionego mężczyznę z każdym mięśniem widocznym z daleka, nie nam oceniać. Naszym zadaniem w dzisiejszym artykule jest pomóc tym, którzy lubią ćwiczyć i dbają o swoją sylwetkę. Największy problem ludzi, którzy ćwiczą, to oczywiście zakwasy po treningu. Nieszczęsny ból uniemożliwia nam dalsze funkcjonowanie przez kolejne kilka dni oraz utrudnia nam dbanie o formę. Ważne jest to jak starać się im zapobiegać oraz jak sobie z nimi radzić, jeśli już wystąpią. Zakwasów nie należy lekceważyć, gdyż mogą prowadzić do naderwania mięśni, gdzie ból jest podobny, lecz trwa znacznie dłużej.

Zakwasy – czym są?

zakwasy po siłowniZakwasy pojawiają się około następnego dnia po wykonywanych ćwiczeniach a ich fachowa nazwa to zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Ustępuje po jakiś 5 do 7 dni, zakwasy błędnie kojarzone są z występowaniem kwasu mlekowego w mięśniach. Istotnie kwas mlekowy zostaje wypłukany z tkanki mięśniowej przez przepływającą krew w 1 do 2 godzin po intensywnym treningu i jest zużywany przez wątrobę, a zatem nie zalega on w mięśniach. Powstawanie zakwasów jest uzależnione od rodzaju wykonywanych ćwiczeń. Gdy podczas ćwiczeń napięty pod obciążeniem mięsień rozciąga się zamiast kurczyć, powstaje uszkodzenie tkanki mięśniowej.

ZOBACZ suplementy na masę mięśniową

Zapobieganie zakwasom

By zapobiec zakwasom najlepiej po prostu dostosować dany wysiłek do swoich możliwości. Na przykład, jeżeli pierwszy raz wychodzimy z domu pobiegać, nie wskazane jest przebycie nie wiadomo jak długiego dystansu. Przyzwyczajmy mięśnie do systematycznej pracy i stopniowo zwiększajmy swoją wytrzymałość, siłę jak i inne cechy motoryczne. Dzięki temu możemy spodziewać się, że zakwasy, jeśli takowe się pojawią, będą mniejsze niż na początku naszych ćwiczeń. Najważniejsza jest systematyczna praca. Jeśli chodzimy na siłownie bądź też ćwiczymy we własnym zakresie i zrobimy sobie przerwę od ćwiczeń, to jedyne czego na początku możemy się spodziewać po wznowieniu ćwiczeń to właśnie zakwasy.

Sposoby na zakwasy

Jeśli po wyczerpującym trening pojawią się zakwasy, nie powinniśmy się martwić tylko zastosować jeden bądź kilka z naszych porad dotyczących radzenia sobie z problemem zakwasów. Pierwszy i najprostszy sposób to zwykły odpoczynek. Dobry odpoczynek po solidnie wykonanym treningu jest błogosławieństwem dla organizmu. Jeśli zakwasy nie stanowią większego problemu i nie są odczuwalne w dotkliwy sposób, warto przemyśleć jednak czy dłuższy odpoczynek jest wskazany. Ze wszystkim trzeba znać umiar i dostosować czas na ćwiczenia do odpoczynku.

Kolejną podpowiedzią na radzenie sobie z zakwasami to kąpiel. Oczywiście każdy, kto po jakimkolwiek wysiłku spoci się, idzie pod prysznic. Jeśli jesteś świeżo po wykonywanych ćwiczeniach i idziesz pod prysznic, warto różnicować temperaturę wody. Dobrym sposobem jest polewanie obolałych mięśni na przemian zimną i ciepłą wodą. Koniecznym jest także nawadnianie się. Podczas ćwiczeń woda z naszego organizmu w postaci potu drastycznie niknie. Napoje węglowodanowe dobrze uzupełnią braki. Jeśli jednak wolisz wodę możesz dodać niewielką ilość sodu dla poprawienia bilansu wodnego.

ZOBACZ jak zrobić domową siłownię

Podsumowanie

Dbanie o sylwetkę jest bardzo ważne, aby uchronić swoje ciało przed różnymi chorobami jak i do usprawnienia swojej motoryki. Lecz musimy pamiętać o zagrożeniach płynących z ćwiczeń. Nie wolno bagatelizować zakwasów, a przedstawione rozwiązania na pewno pomogą wam w dalszym i mniej bolesnym trenowaniu swojego ciała.

Jak poradzić sobie z zakwasami po ćwiczeniach
5 (100%) 2 votes

Redakcja Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *