Czy w młodym wieku można brać odżywki?

Wiek nastoletni to czas, kiedy zaczynamy zwracać coraz większą uwagę na swój wygląd. Dziewczyny śledzą trendy modowe, trenują style makijażu i inne zabiegi upiększające, czasami odwiedzają kluby fitness. U chłopców mniej widoczne jest nastawienie na stylizację, wyraźniejsze jest dążenie do uzyskania większej masy mięśniowej i ładnej rzeźby klatki piersiowej czy bicepsów.

O dawna już panuje kult ciała, a nikt lepiej nie chłonie takich trendów, jak właśnie nastolatek. Do tego ciągła presja otoczenia i oczywiście chęć podobania się dziewczynom. W takich warunkach nastoletni chłopak chce za wszelką cenę osiągnąć muskulaturę, niestety czasami ze szkodą dla zdrowia. Winne bywają tu najczęściej źle dobrane i zbyt obciążające ćwiczenia oraz odżywki różnego rodzaju, które mają przyspieszać przyrost mięśni. Powstaje pytanie czy nastolatek powinien je w ogóle brać? I nie chodzi o sterydy anaboliczne i inne świństwa, ich nikt nie powinien zażywać, ale o odżywki białkowe, kreatynowe czy witaminowe, które uchodzą za nieszkodliwe.

ZOBACZ jak zrobić domową siłownię

W tej sprawie są zasadniczo dwa różne stanowiska. Jedno należy do środowiska lekarskiego, drugie do środowiska bywalców siłowni, instruktorów czy dietetyków pracujących z osobami, które są w trakcie realizacji budowania masy.

Odżywki na masę dla nastolatków – nieszkodliwe

Oczywiście środowisko skupione wokół siłowni od razu zaznacza, że nastolatkowie absolutnie nie powinni brać anabolików i innych substancja zakazanych, ale też żadnych boosterów testosteronu. Jednakże według nich wspomniane wcześniej preparaty białkowe, witaminowe czy te zawierające keratynę są jak najbardziej nieszkodliwe, a pomagają młodzikom zyskać ładną muskulaturę.

Lista preparatów teoretycznie nieszkodliwych:

  • Białkowe. Suplementy zawierające białko w różnej postaci. Argumentem mającym wskazać zasadność zastosowania jest zwiększone w okresie dojrzewania zapotrzebowanie na budulec, jakim jest białko. To różnego rodzaju serwatki, izolaty serwatek, czysta kazeina oraz matriksy białkowe.
  • Gainer. To mieszanki białek, węglowodanów oraz witamin i minerałów. Wskazuje się tą formę jako wygodny, pełnowartościowy posiłek spożywany przed treningiem, np. w szkole.
  • Keratyna. Cieszy się dużym uznaniem, ponieważ w drodze badań naukowych udowodniono, że przyspiesza budowę tkanki mięśniowej i redukuje tkankę tłuszczową.
  • Witaminy, minerały i antyoksydanty. W czasie realizacji planu treningowego, czyli intensywnych ćwiczeń poleca się spożywanie preparatów z taką zawartością, zwłaszcza przez młodych bywalców siłowni, którzy w okresie dojrzewania mają zwiększone zapotrzebowania na te substancje Do kompletu zaleca się im także specyfiki z dużą zawartością kwasów omega 3 i 6.

Odżywki na masę w młodym wieku – lekarze ostrzegają

Stanowisko lekarzy jest zgoła odmienne. Głównym powodem jest zagrożenie dla młodego organizmu, jakie niesie za sobą nadmiar białka. To zakwaszenie organizmu, skutkujące upośledzeniem wzrostu kości oraz pracę narządów wewnętrznych. Oprócz tego białka mają zły wpływ na gospodarkę hormonalną, głównie na poziom kortyzolu oraz hormonu wzrostu.

ZOBACZ najlepsze suplementy na masę mięśniową

Lekarze wskazują też na problem wątpliwej jakości odżywek na przyrost masy mięśniowej. Według nich nie są wytwarzane w tak sterylnych warunkach jak leki, mogą więc zawierać skażenie w postaci resztek pestycydów oraz antybiotyków i hormonów podawanych krowom w procesie hodowlanym.

Kolejnym argument nie torpeduje już odżywek jako takich, a same ćwiczenia siłowe mające budować masę mięśniową. Nastoletni chłopcy, będący jeszcze w okresie rozwoju powinni uprawiać sporty ogólnorozwojowe, które zaowocują koordynacją ruchową, szybkością, gibkością czy wytrzymałością kondycyjną, jak np. pływanie, sporty walki, siatkówka, koszykówka, jazda na rowerze, taniec itd. Ćwiczenia oparte na wykonywaniu wielu powtórzeń z dużym obciążeniem mogą powodować wady postawy, zwyrodnienia stawów, nadmierne skrócenie mięśni i tym samym zakłócenie proporcji cała.

Czy wobec tego nastolatek może zażywać takie odżywki? To powinna być już decyzja rodziców lub pełnoletniego już adepta kulturystyki. Trzeba jednak liczyć się z możliwymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Czy w młodym wieku można brać odżywki?
5 (100%) 1 vote

Redakcja Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *